Feedback-ul pentru angajați este una dintre cele mai importante sarcini ale unui manager. Angajații buni au nevoie și își doresc să știe cum să își facă treaba mai bine și dacă și-au facut treaba bine. Angajații, care nu își dau seama singuri dacă fac sau nu performanță, vor să își cunoască minusurile și cum să le îmbunătățească.
Scopul feedback-ului constructiv este de a consolida comportamantele pozitive, care sporesc performanța angajaților sau de a elimina comportamentele negative, care scad performanța. Totuși, în ambele cazuri este ușor să greșești.
Unii manageri se concentrează pe partea pozitivă și se prefac că nu observă partea negativă. Aceștia speră că dacă își laudă la nesfârșit angajații îi vor inspira să își depășească în mod magic limitele. Există și manageri care se concentrează doar pe comportamentul negativ și nu recunosc niciodată când un angajat face o treabă excelentă.
Însă, ambele comportamente sunt înșelătoare pentru echipa pe care o conduci. Angajații care primesc primul tip de feedback, deci, comportamentul pozitiv, nu ajung nciodată să știe cum pot deveni mai buni și, prin urmare, nu își vor atinge potențialul. În timp ce angajații care primesc al doilea tip de feedback se vor simții neglijați și discriminați din cauza lipsei de recunoaștere.
Feedback-ul constructiv este un amestec sănătos de laudă pentru realizări și sugestii pentru îmbunătățire performanței. Pentru a oferi feedback constructiv managerii trebuie să stăpânească arta de a purta conversații dificile cu angajații și de a le oferi laude cu măsură.
Cum trebuie să fie formulat feedback-ul constructiv?
Specific
Mergi direct la subiect, asigură-te că nu amintești în conversație alte incidente similare sau conexe. Fiecare conversație trebuie să se concentreze pe un singur incident / situație, astfel încât să te concentrezi pe deplin.
Sincer
Fie că este pozitiv sau negativ, feedback-ul ar trebui să fie sincer și autentic. Nu vrei să lauzi cu părere de rău sau, și mai grav, nici să fii excesiv de aspru în legătură cu o greșeală.
La timp
Problemele trebuie abordate imediat ce apar, nu după ce obiceiurile negative se înrădăcinează și realizările ar trebui apreciate când sunt proaspete în mintea angajatului.
Bine pregătit
Fă-ți timp pentru a pregăti o sesiune de feedback, așa cum a-i face pentru o întâlnire importantă. Utilizează fapte, exemple, statistici pentru a-ți justifica atât comentariile pozitive, cât și cele negative.
Puțin negativism
Cercetările arătă că, deși angajații începători preferă feedback-ul pozitiv (pentru a le crește încrederea), odată ce devin experți într-un domeniu preferă feedback-ul negativ (cu scopul de a-și depăși limitele). De fapt, conform unui sondaj realizat de Havard Business Review, 57% dintre angajați preferă feedback-ul de tip corectiv, în loc de laudele directe.
Mai mult, conform unui raport Gallup, angajații ar prefera să primească feedback negativ, decât să nu primească deloc feedback. Potrivit aceluiași raport, un angajat care este ignorat de manager este probabil de două ori mai neimplicat la locul de muncă, în comparație cu un angajat al cărui manager se concentrează pe punctele sale slabe.
Genul neutru
Din păcate, discriminarea de gen este întâlnită deseori la locul de muncă. Cercetările efectuate de Universitatea Stanford prin Institutul Clayman pentru Cercetare de Gen au arătat că bărbații și femeile sunt evaluați diferit la locul de muncă.
Mai exact, managerii sunt mai predispuși să critice angajații de sex feminin, pentru a părea mai puternici, iar realizările lor sunt văzute, spre deosebire de cele ale barbaților, ca fiind eforturile unei întregi echipe, decât ca eforturi individuale, mai arată cercetarea.
De ce feedback-ul constructiv este cel mai bun?
Ca lider, unul dintre cele mai bune lucruri pe care le poți face pentru membrii echipei tale este să le oferi feedback constructiv.
Furnizând feedback sincer și semnificativ angajaților, managerii pot să:
- Își motiveze angajații să se comporte mai bine la locul de muncă, mai ales atunci când feedback-ul este pozitiv;
- Îmbunătățească o situație, atunci când anumiți angajați nu se înțeleg bine la locul de muncă;
- Rezolve o problemă, când performanțele de la job afectează viața personală a angajatului;
- Încurajeze dezvoltarea angajaților, arâtându-le punctele tari și punctele slabe la locul de muncă;
- Comunice astfel încât feedback-ul constructiv să poată merge în ambele direcții, și către pozitiv și către negativ.
- Crească angajamentul angajaților, dacă ajută angajații să înțeleagă valoarea lor în echipă;
Este important să reții că feedback-ul este asemeni unei străzi cu două sensuri. Nu este suficient doar să oferi feedback constructiv. Primirea feedback-ului de la angajați, poate fi la fel de valoroasă pentru manageri, care astfel pot obține informații importante și își pot consolida performanța ca lideri.
Poți obține feedback pornind de la această întrebare: “Cum pot să îți fac munca mai ușoară?” sau “Cum aș putea să te susțin, pentru a te ajuta să-ți îndeplinești mai bine sarcinile de la serviciu?” . Poți pune întrebarea personal sau prin intermediul unui sondaj anonim. Trebuie să recunoaștem că nu mulți dintre angajați sunt suficient de îndrăzneți să-i spună șefului lucrurile pe nume.
Ia o pauză și vezi din punct de vedere obiectiv feedback-ul. Ai primit același feedback din partea mai multor persoane? Te poți gândi că acesta este adevărat? Dacă feedback-ul este negativ, cum îl poți folosi într-un mod constructiv? Indiferent dacă ești de acord sau nu cu el, feedback-ul este valid și important.
Exemple de feedback pozitiv și negativ
Mai jos ai câteva exemple de feedback negativ și pozitiv, dar și explicarea lor.
Negativ. “A crescut numărul vânzărilor, ceea ce este extraordinar, dar am observat că ai tendința de a evita să lucrezi cu restul echipei de vânzări. Acestea fiind spuse, ești foarte punctual la serviciu.”
Pozitiv. “Aș dori să lucrezi mai mult cu echipa ta. Acestea fiind spuse, numărul vânzărilor tale sunt în creștere și am observat și că ești foarte punctual, ceea ce este nemaipomenit. Tine-o tot așa!”
Abordarea recomandă pentru a oferi feedback este cea de tip “sandwich”, astfel poți strecura o afirmație negativă între două pozitive. Feedback-ul constructiv poate să fie sufocat cu ușurință de muntele de laudă sau angajații se pot concentra doar pe comentariile negative.
Negativ. “Prezentările tale sunt prea confuze pentru noi. Avem nevoie de să le scrii mai bine înainte de a le prezenta.”
Pozitiv. „Prezentările tale nu sunt așa de clare pe cât mi-am dorit să fie. De acum încolo, adugă date concrete pentru a-ți susține punctele de vedere și utilizează enumerări cu liniuțe, grafice sau alte mijloace vizuale pentru a face lucrurile să fie mai ușor de citit.”
Ar trebui să îți propui să oferi exemple specifice pentru a îmbunătăți rezultatele angajaților și nu generalități. Pur și simplu, dacă spui unui angajat să facă lucrurile mai bine, lași persoana respectivă să își aleagă cel mai bun mod de acțiune. Oferind pași concreți, deci ce trebuie făcuți, le oferi un punct de plecare și pot de acolo să construiască singuri.
Exemple de feedback constructiv
Mai jos ai câteva exemple despre cum poți oferi feedback constructiv.
Dacă un angajat nu mai face performanță este important să nu tragi concluzii și să abordezi subiectul cu grijă.
Înainte de a-l mustra, încercă să te apropii de angajat și să afli de la el motivul scăderii performanței. Cel mai important este să îi oferi sprijin real și să ai încredere în acesta.
Iată ce îi poți spune: “Am observant câteva schimbări în legătură cu obiceiurile și rezultalele muncii tale de-a lungul săptămânii trecute. Știu cât de productiv ești și că de obicei ești orientat către obținerea celor mai bune rezultate, așa că vreau să verific împreună cu tine, să vedem dacă te-ai confruntat cu vreo problemă și poate te pot ajuta.”
Dacă un angajat predă un proiect înainte de termenul limită este important să îl lăuzi, pentru realizarea sa.
Evidențiază de ce este acest lucru important pentru tine, ca manager, și pentru companie. Motivează-l să fie la fel de performant și la următorul proiect și cere-i sfaturi despre cum a reușit să-și ducă la bun sfârșit treaba mult mai repede. Poți utiliza aceste sugestii pentru angajații care cu greu respectă termenul limită.
Iată ce poți să îi spui: “Am observat că ai terminat proiectul mai devreme cu o săptămână, mă încântă performanța ta, îți mulțumesc. Acum vom avea mai mult timp pentru îmbunătățiri și pentru modificările finale. Cum ai reușit să termini așa de repede? Ce bine ar fi dacă ai face la fel și la urmărotul proiect.”
În concluzie
Atunci când managerii oferă feedback constructiv angajaților, atât angajamentul, cât și productivitatea cresc. Când îți exprimi feedback-ul ai grijă să amesteci corect comentariile pozitive cu ideile despre cum trebuie să își îmbunătățească activitatea angajatul și, de asemenea, încurajează acei membrii ai echipei care oferă soluții.