Când te ocupi de gestionarea activității angajaților, răbdarea ar putea să îți fie testată uneori de lipsa motivației, rezistență la solicitările tale și de încăpățânare. Oricât de puțină răbdare ai avea, sunt câteva lucruri pe care nu ar trebui să le spui niciodată angajaților.
Liderii adevărați vorbesc cu grija, cu atenție. Spre deosebire de angajatul obișnuit, sarcina de a rămâne curat, neinfluențat revine șefului, atunci când ne referim la comunicarea verbală. În calitate de manager, nu ai luxul de a spune ceva de la manșă, din poziția de conducere, atunci când ești frustrat.
Sigur nu îți dorești ca ieșirile verbale să îți demotiveze personalul și să provoace rupturi în echipă, pentru că vor aduce probleme mari organizației pe care o conduci.
Durează foarte mult să construiești încredere în cadrul unei organizații și totusi poți foarte ușor să o pierzi pentru totdeauna. Un comentariu din postura de conducere îți poate strica grav reputația și te poate costa încrederea angajaților, fără a avea șansa să o recâștigi.
Iată câteva fraze pe care nu ar trebui să le spui niciodată angajaților, la cald.
“Nu a fost o decizie ușoară.”
Aceasta este o afirmație des întâlnită, o declarație lipsită de sens. Angajații au auzit-o de nenumărate ori și știu că va urma o dezamăgire inexplicabilă. Ceea ce ei aud când spui asta este de fapt: „Ne pare rău, dar nu ne pare”.
Da, anunțarea veștilor proaste este dificilă, dar în loc să utilizezi un clișeu, mai bine spui angajaților exact de ce și cum de aceasta este o decizie dificilă. Dacă este vorba despre o promovare, examinează de ce fiecare candidat a fost mai mult decât calificat pentru promovare și ce l-a făcut pe candidatul selectat să iasă în evidență față de restul.
„Nu există „eu” în echipă.”
Trebuie să te ferești de metafore, pentru că nu dau nimic în mod special. Toată lumea știe că munca în echipă este foarte importantă, dar și că fiecare membru al echipei în parte este la fel de important. Dar această frază este una dintre cele pe care nu ar trebui să o spui niciodată angajaților. De ce? Pentru că reduce contribuția unică pe care fiecare angajat o poate aduce echipei tale.
„Trebuie să producem mai mult, cu mai puțin.”
Nu contează cât de dificilă este afacerea pe care o conduci, soluția nu este îți suprasoliciți angajați! Chiar dacă board-ul de conducere al companiei dictează obiectivele, nu este în regulă să stabilești ținte nerealiste pentru angajați. Trebuie să ții cont că angajații au și altă viață după ziua de muncă.
Când tu spui: „Trebuie să producem mai mult, cu mai puțin”, angajații aud de fapt: „Va trebui să lucrezi mai mult, fără să fii plătit mai bine, pentru că oamenii bogați de sus, au pierdut niște bani”.
„Dacă nu îți convine, voi găsi pe cineva care să accepte”.
Ca manager primești majoritatea loviturilor, pierderilor, dar acesta nu este un motiv pentru a-i amenința. Amenințarea angajaților cu pierderea locului de muncă, ca modalitate de a-i determina să facă ceea ce își dorești, nu va da rezultate pe termen lung.
Sigur, la început, ei vor face ceea ce ceri, dar mai devreme sau mai târziu, vor deveni demotivați și vor încerca să facă doar minimul necesar, pentru a scăpa. Între timp, își vor cauta un nou loc de muncă, astfel că vor renunța la acest job și vor merge mai departe imediat ce vor avea ocazia.
„Ești norocos că ai un loc de muncă”
Angajezi pe cineva pentru abilitățile și cunoștințele sale, deci pentru că chiar ai nevoie de el, pentru a îndeplini anumite sarcini. Nu trebuie să îți fie recunoscător, pentru că l-ai angajat. Nimeni nu dă randament, într-un mediu în care este făcut să simtă că este dator cuiva pentru angajarea sa.
Dacă ai o problemă cu un anumit angajat, atunci ar trebui să te vă ocupi cu profesionalism de rezolvarea acesteia și să găsești o cale prin care să corectezi această situație.
„Nu vreau să îți ascult nemulțumirile.”
Aceasta este o altă frază, pe care nu ar trebui să o spui niciodată angajaților, pentru că arată că nu poți gestiona situația. Dorești să asculți nemulțumirile angajaților. Este o parte importantă a muncii unui manager.
Ar trebui să ceri în mod activ feedbak-ul angajaților, chiar și pe cel negativ, pentru că reclamațiile angajaților arată că unele procese, practici trebuie îmbunătățite.
Și chiar dacă nu ai vreo soluție de oferit problemei indicate, doar pentru că permiți angajaților să vorbească despre acestea, poate contribui la creșterea moralului echipei și la consolidarea loialității.
„Am fost aici sâmbătă după-amiază. Tu unde erai?”
Ca manager poți alege să lucrezi și șapte zile pe săptămână. Este alegerea ta. Dar angajatul tău, nu ar trebui să facă asta. Această presiune “subtilă” din partea managerului, pentru ca angajații să lucreze în fiecare zi, este doar o cale sigură către burnout.
Nu vei obține creșterea productivității, dacă obligi angajații să lucreze 24/7, cu siguranță, însă, le vei distruge moralul. Cu toții avem nevoie de un echilibru în viața noastră profesională și personală și a petrece mai mult timp la birou nu înseamnă întotdeauna a lucra mai mult, de multe ori înseamnă, chiar, opusul.
„Așa am făcut mereu.”
Indiferent de situație, aceasta este chiar ultima frază pe care ar trebui să o audă angajații.
Clar le transmiți mesajul că: „Organizația nu intenționează niciodată să se schimbe”.
Deci, îi anunți că nu sunteți deschiși creativității și le indici că angajatul este mai degrabă o rotiță dintr-o mașinărie decât o piesă unică dintr-un puzzle.
În orice moment, este periculos ca un lider să îi spună angajatului să nu mai gândească. Dacă până acum ai făcut asta, nu înseamnă că a fost corect. Nu este nimic mai rău decât politicile învechite care continuă să existe într-o companie, doar pentru că nimeni nu s-a obosit să le schimbe, nu pentru că ar fi dat roade.
„O voi lua în considerare.”
Mulți șefi se folosesc de acest lucru pentru a evita conversațiile incomode și totuși, până la urmă a fi lider înseamnă și purtarea de conversații dure și directe cu echipa ta. Dacă dintr-un numit motiv nu vei lua în considerare opinia unui angajat, spunei-i direct de ce, pentru a învăța din aceasta situație. Această atitudine duce la ideea că îl respecți ca persoană, în loc să simtă că vrei să scapi de el.
Dacă intenționezi, totuși să ții cont de ceva din ceea ce spun angajații, ar trebui să alegi alte cuvinte pentru că cei mai mulți dintre angajați au ajuns să înțeleagă expresia: „O voi lua în considerare”, ca fiind de fapt: „Nu intenționez să țin cont de ceea ce tocmai mi-ai spus. Acum, ieși din biroul meu”.
„Îmi pare rău, nu pot face nimic în acest sens.”
Aceasta este o altă frază pe care ar trebui să nu o spui niciodată angajaților, pentru că atunci când un angajat o aude o percepe ca pe o miciună. Tu ești șeful, deci poți întotdeauna să faci ceva.
Chiar și atunci când nu ai în realitate o soluție imediată pentru problema ridicată, cel puțin, poți asculta ce spune angajatul și poți discuta problema în detaliu cu el, pentru a simți că asculți ce are de spus.
Și dacă chiar nu poți face nimic, spune-i angajatului de ce. Explică angajatului de ce există o anumită politică organizațională și motivele pentru care nu poate fi modificată. Angajații vor aprecia acest lucru și cel mai probabil vor înțelege responsabilitatea pe care o ai.
Concluzie
Managerii care caută relații profesionale substanțiale cu angajați trebuie să comunice cu aceștia în mod onest și eficient. Iar acestea sunt posibile doar dacă renunță la clișeele fără sens și la observațiile insensibile.
Scoate din discurs frazele de mai sus, pe care nu ar trebui să le spui niciodată. Dacă vei elimina din discurs frazele acestea vei face un pas către consolidarea calităților pe care le ai ca lider, dar și a stilului de conducere.